De grens van zelfdiscipline en 3 tips om daar verstandig mee om te gaan


Sinds begin dit jaar ben ik druk met onderzoek naar het fenomeen zelfdiscipline. Een van de interessante dingen die ik heb geleerd over zelfdiscipline is dat je deze iedere dag slechts in beperkte mate hebt en wat je hebt, moet je over verschillende zaken verdelen. Heb je goed geslapen en ontbeten (uit onderzoek blijkt dat je bloedsuikerspiegel enorm veel impact heeft op zelfdiscipline) dan kun je iedere dag met een verse dosis zelfdiscipline van start.

Hoe verbruik je je zelfdiscipline op een dag?

Iedere keer wanneer je je gedachten, gevoelens en handelen probeert te beheersen of aan te passen gaat dat af van je dagelijkse dosis zelfbeheersing. Je kunt het vergelijken met een flesje water. Heb je goed geslapen en ontbeten dan start je de dag met een redelijk vol flesje. Gedurende de dag neem je telkens een slokje. Zolang het flesje nog redelijk gevuld is, staat het flesje stevig. Heb je het flesje echter leeggedronken dan valt het flesje door een klein zuchtje wind al om. Zo werkt dat ook met zelfdiscipline, heb je je dagelijkse dosis opgebruikt dan is er niet veel voor nodig om je om te halen. Zo is het als je moe bent na een lange werkdag veel makkelijker om te besluiten een patatje te halen i.p.v. de maaltijd te koken die je vooraf had bedacht. Ook neemt je redelijkheid en oordeelsvermogen af wanneer je je zelfdiscipline hebt opgebruikt. Heb je de hele dag beleefd gereageerd naar die irritante projectleider op je werk, dan is er weinig geduld meer over voor je kinderen en je partner 's avonds.

Hoe ga je verstandig om met zelfdiscipline?

  1. Ken je grenzen. Wees je bewust dat je zelfdiscipline beperkt is. Het vervelende is dat niet de uitkomst, maar de inspanning hierin bepalend is. Heb je een uur zitten worstelen over of je nu wel of niet dat gebakje gaat eten en het uiteindelijk wel op zitten peuzelen, dan heb je een uur van je voorraad zelfdiscipline opgebruikt. Heb je er dus al een lastige dag op zitten? Maak dan geen nieuwe beslissingen.
  2. Maak beslissingen op een volle maag. Uit onderzoek blijkt dat een glucosetekort je zelfdiscipline enorm negatief beïnvloed. Om je zelfdiscipline gedurende de dag op peil te houden is het het beste om voedsel met een lage glykemische index te eten zoals de meeste groenten, noten, fruit, kaas, vis, vlees, olijfolie en andere voeding met 'goede' vetten.
  3. Slaap als je moe bent. Het is aangetoond dat slaaptekort de verwerking van glucose belemmert, met directe gevolgen voor je zelfdiscipline en op langere termijn een grotere kans op diabetes. Tegenwoordig krijg je bij steeds meer kantoren de mogelijkheid tot powernappen. Je kunt meer lezen over de kracht van powernappen op de site van Nap@Work.

Zou je meer willen leren over zelfdiscipline? Vanaf september is mijn podcast Project Zelfdiscipline live. Hierin neem ik je mee in mijn zoektocht naar de geheimen achter zelfdiscipline. Je kunt je abonneren via iTunes of Soundcloud.

Nieuwsgierig?


Ben je nieuwsgierig naar wat Pageturners voor jou kan betekenen als coach, trainer, consultant of spreker op jouw event?
Stuur een berichtje of bel!

+31 (0)6 40 81 60 67 info@pageturners.nl